Samenwerking tussen Checkpoint en wijkteams in Rotterdam succesvol
Samenwerking tussen Checkpoint en wijkteams in Rotterdam succesvol
In de buurthub van het Lage Land in Rotterdam zit een oudere dame te wachten op haar afspraak bij Checkpoint. Zij heeft vragen aan Checkpoint over een brief die zij ontvangen heeft. Een DOCK-medewerker van het wijkteam raakt met mevrouw aan de praat. Mevrouw vertelt dat zij een nieuwe computer heeft gekocht, maar niet weet hoe zij deze moet installeren en bij wie zij moet zijn. De wijkteammedewerker brengt haar in contact met een meneer met een ict-achtergrond die toevallig op de locatie aanwezig is. Hij kan in de middag bij haar even langs gaan om dit te regelen. Mevrouw gaat na haar afspraak naar huis en laat haar computer installeren. Het is gelukt en de dankbaarheid is enorm.
Checkpoint is een inlooppunt in Rotterdam Alexander waar bewoners terecht kunnen met diverse hulpvragen. Sinds enige tijd sluit het DOCK wijkteam aan bij Checkpoint in het Lage Land. Dit gebeurt ook in andere plekken in Rotterdam. Deze nauwe samenwerking werpt zijn vruchten af. Door aanwezig te zijn op locatie en de kortere lijnen kunnen bewoners sneller en effectiever geholpen worden. DOCK-medewerkers René Hoeflaak, Bo Verhoeff en Jorinde Verheijke delen graag hun ervaring over de samenwerking.
Checkpoint en het wijkteam in Rotterdam
Checkpoint is een inlooppunt waar bewoners - op afspraak - heen kunnen gaan als zij vragen hebben. Vrijwilligers en stagiaires onder coördinatie en aansturing van professionals beantwoorden de vragen en denken en helpen mee met de bewoner. De vragen zijn soms enkelvoudig, maar in veel en in toenemende mate ook complexer van aard. Checkpoint speelt zich af in de wijken, waardoor het voor veel bewoners een laagdrempelige, eerste plek is om zich te melden met vragen.
Bewoners met meervoudige problematiek worden door de coördinerende professional aangemeld bij het wijkteam in Rotterdam. Deze aanmelding wordt gedaan door een Vraagwijzer, huisartsen of andere partijen uit het wijknetwerk. Bewoners kunnen zich in Rotterdam niet zelf aanmelden bij het wijkteam.
Wat levert het ons op vanuit het wijkteam?
Wijkteam-medewerkers sluiten aan bij Checkpoint-bijeenkomsten. Dit is geïnitieerd om de samenwerking te versterken, kortere lijnen te hebben met elkaar, te kunnen klankborden op casuïstiek niveau en daar waar mogelijk sneller te kunnen opschalen. We doen dit sinds een halfjaar. Nu is een mooi moment om de bevindingen met elkaar te delen, hopende dat er in de toekomst meer verbinding kan worden gelegd.
- Vanuit het wijkteam merken we dat we veel beter zicht hebben op elkaars expertise en aanbod. Hierdoor weten we elkaar beter te vinden op casusniveau. Het signaleren van problematieken gebeurt hierdoor automatisch ook, waardoor vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden.
- Je werkt fysiek op de locatie in de wijk. Hierdoor is het contact laagdrempelig van aard en heb je daadwerkelijk ook korte lijnen. Je kent de gezichten achter de namen en zoekt elkaar sneller op voor overleg. Het netwerken verloopt hierdoor beter; we zijn zichtbaarder en toegankelijker voor elkaar in het belang van de bewoners.
- Er is een groot aanbod in de wijk. Als wijkteammedewerker verliezen we soms het overzicht in alle activiteiten die worden aangeboden. Door in de wijkhub te zijn, zien we folders en horen we over activiteiten, die we ook delen met collega’s in het wijkteam. Ook handige momenten (zoals het aanvragen van een bepaalde toeslag) horen wij snel via Checkpoint. Hierdoor wordt onze kennis vergroot en kunnen we hier actiever op inspelen bij bewoners die we ondersteunen vanuit het wijkteam. Kennis vanuit de vraagstukken, vrijwilligers en professionals worden gedeeld en verspreid.
- Als we horen dat het om een complexe situatie gaat, sluiten we aan bij het gesprek. Op die manier kunnen we snel een aanmelding doen bij het wijkteam en acties (met spoed) uitzetten. Hierdoor wordt een burger niet van het kastje naar de muur gestuurd.
- Door voorgenoemde punten is er meer overleg tussen Checkpoint en de wijkteams over casussen of vraagstukken.
- Er is meer aandacht voor de preventieve kant van hulpverlening. Checkpoint kan worden ingezet als ‘nazorgtraject’ om op een gegeven moment de ondersteuning af te schalen en de rol van het wijkteam te verkleinen. Bewoners worden dan warm overgedragen en kunnen bij Checkpoint terecht als er vragen zijn.
Wat levert het op vanuit Checkpoint Rotterdam?
Vragen en het ‘verhaal’ achter de vragen van en afspraken met bewoners zijn complexer. Steeds meer bewoners hebben mentale klachten of zorgen. Doordat de wijkteammedewerkers aanwezig zijn bij Checkpoint, zijn de lijnen letterlijk korter en kunnen we klankborden op casuïstiek niveau en daar waar mogelijk sneller en eerder opschalen en daarmee ook additionele problemen en zorgen eerder aanpakken. Checkpoint en welzijn wordt daarmee een vroegsignalering instrument in plaats van een doel. Zowel bewoners, vrijwilligers, stagiaires als professionals ervaren dit als prettig. De expertise zit en is immers dichtbij en de eventuele opschaling naar wijkteam is soepeler en laagdrempeliger.
Kortom, het hebben van een verlengstuk in de wijk waar het contact persoonlijk en laagdrempelig plaatsvindt is heel prettig en verfrissend. We zijn toegankelijker voor elkaar, we werken minder vanaf ‘een eiland’ en zoeken naar de verbinding. We zijn één partij en het is belangrijk om ook eigen, professionele verantwoordelijkheid te nemen om de verbinding op te zoeken. Door onze krachten te bundelen kunnen we de bewoners nog beter helpen.