Kick-off bijeenkomst ‘doorontwikkeling van Jongerenwerk in School’

Kick-off bijeenkomst ‘doorontwikkeling van Jongerenwerk in School’

Gisteren vond de kick-off bijeenkomst plaats over de doorontwikkeling van het jongerenwerk in school, georganiseerd door het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Diemen, de gemeente Amsterdam en Samen voor Jongeren Amsterdam. De bijeenkomst stond in het teken van de nieuwe periode jongerenwerk in school om zo het jongerenwerk mogelijk te kunnen maken op 42 Amsterdamse VO scholen voor 2025, 2026 en 2027. Het onderwijs, jongerenwerkers en vertegenwoordigers van diverse stadsdelen waren aanwezig.

Panelgesprek samenwerking tussen het onderwijs en het jongerenwerk

De bijeenkomst werd afgetrapt door wethouder Sofyan Mbarki, Ebgert de Vries, directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband Onderwijs Amsterdam-Diemen en onze directeur Moniqe Kuik. Samen namen zij deel aan een panelgesprek over de nut en noodzaak van de samenwerking tussen het onderwijs en het jongerenwerk. Monique Kuik nam deel namens de jongerenwerk organisaties vanuit Samen voor Jongeren Amsterdam.

De impact van de samenwerking tussen jongerenwerkers en school

Jongerenwerk in School bestaat sinds 2020 in Amsterdam en heeft zich de afgelopen jaren in co-creatie tussen het onderwijs (via het samenwerkingsverband VO), de gemeente, de jongerenwerkenorganisaties en uiteraard samen met jongeren verder ontwikkeld. Waarbij met onderzoek de effecten zijn aangetoond en de geleerde lessen voor verbetering van het programma zijn meegenomen. Door een goede samenwerking tussen de jongerenwerker en de school komen signalen eerder in beeld en wordt een grotere groep jongeren met vragen of zorgen bereikt. Hierdoor kunnen vragen en zorgen ‘klein’ gehouden - en dichtbij in de buurt opgelost worden.

 

“Niet alle jongeren komen naar een jongerencentrum. Jongeren begeven zich ook in de online leefwereld. Hun leefwerelden zijn fluïde; van thuis, online, naar school en de buurt. Dat vraagt van ons dat we niet in ‘gescheiden werelden’ moeten blijven kijken maar de werelden aan elkaar verbinden'', aldus Wethouder Mbarki.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

 

''We weten uit ervaring dat we meer impact maken als de lijnen tussen bijvoorbeeld de mentor of zorgcoördinator en de jongerenwerker kort zijn en we daardoor snel kunnen schakelen. Bijvoorbeeld als er in het weekend of ’s avonds iets is gebeurd. Laat de jongerenwerker niet solistisch zijn/haar ding doen. Daarnaast is partnerschap van onschatbare waarde net zoals het bewust zijn van de waarde van het jongerenwerk. Het vak van jongerenwerker lijkt op het oog ‘makkelijk’ werk maar met ogenschijnlijk kleine (agogische) interventies worden grote verschillen in het leven van jongeren gemaakt. Door de expertise van docenten en die van jongerenwerkers te bundelen is 1+1=3’', vulde onze directeur Monique Kuik aan.

Trendmonitor online leefwereld

Collega Marco de Haas heeft in het tweede deel van het programma de aanwezigen een demonstratie gegeven over de trendmonitor die samen met jongeren is ontwikkeld en over de online leerwereld van jongeren gaat. Hij gaf daarmee een kijkje in de leefwereld van jongeren. Meer weten over waarom het contact tussen jongerenwerkers en jongeren positief beoordeeld wordt door jongeren zelf? Het Jeugdplatform Amsterdam deed daar onderzoek naar. https://jeugdplatformamsterdam.nl/publicatie/advies-hulp-op-en-via-school/

 

Ook heeft er in 2023 onderzoek plaatsgevonden naar de effecten van Jongerenwerk in School en de geleerde lessen. Twee jaar jongerenwerk op Amsterdamse scholen: een onderzoek naar implementatie, doelrealisatie en versterking – HvA