Congres Jeugd in Onderzoek
Dit jaar stond het congres Jeugd in Onderzoek in het teken van opgroeien en ondersteunen in de digitale wereld. Robin Meerhoff en Marco de Haas waren er die dag namens DOCK bij. Het was een enerverende dag vol met inspirerende inzichten, waardevolle contacten en hoopvolle stappen naar een nieuwe wereld van interprofessioneel samenwerken.
De diverse leefwerelden van jongeren
De dag begon met een plenair onderdeel van Esther Rozendaal (Erasmus Universiteit) waarbij de focus lag op de diverse leefwerelden van jongeren.
Kinderen en jongeren groeien op in een wereld waar digitale media een belangrijk deel uitmaken van hun dagelijks leven. Digitale media bieden kinderen en jongeren belangrijke kansen op het gebied van entertainment, educatie, communicatie en identiteitsontwikkeling, maar brengt ook risico’s met zich mee voor bijvoorbeeld hun welzijn en veiligheid. In haar lezing vertelde Esther wat er volgens haar nodig is om kinderen en jongeren te empoweren optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die digitale media bieden, en zich tegelijkertijd te wapenen tegen de risico’s ervan. Ook legde ze uit waarom zij het belangrijk vindt kinderen en jongeren actief te betrekken als co-onderzoekers. Door met kinderen en jongeren samen te onderzoeken hoe digitale media hun leven beïnvloeden, welke kansen en uitdagingen zij ervaren, en wat zij nodig hebben om online mediawijs te zijn, ontstaan inzichten die leerkrachten en andere opvoeders kunnen gebruiken hun media-educatie beter aan te laten sluit bij hun leefwereld en behoeften. Verder benoemde ze ook dat de thuissituatie (micro), schoolomgeving (meso) en digitale leefwereld (macro) met elkaar verbonden zijn en hoe organisaties hierin een belangrijke rol spelen, vooral hoe ze hiermee omgaan richting hun doelgroep.
Het belang en kracht van spel
Na de pauze volgde het tweede plenaire onderdeel, namelijk die van Jurriaan van Rijswijk. Hij begon zijn verhaal met het volgende statement:
Spelen is een taal waarmee ieder mens geboren is en waarmee we het vermogen ontwikkelen om ons te kunnen aanpassen. En we zijn er ook nog eens intrinsiek voor gemotiveerd om het te doen en het te blijven doen. Games zijn instrumenten voor spel, net zoals een schaakbord, glijbaan of dominosteentjes dat zijn. Naast het belang van spelen bracht hij ook naar voren wat de kracht is grootschalige samenwerking. Zo vertelde hij met een grote glimlach in een zaal vol onderzoekers dat onderzoekers niet goed zijn in puzzelen. Hij refereerde hierbij naar een situatie waarbij onderzoekers in 10 jaar tijd niet in staat waren om een nieuw ontdekt eiwit te ontleden vanwege de immense structuur. Met zijn bedrijf Games for Health was hij in staat om binnen 6 weken tijd 10.000 gamers te activeren om dit wetenschappelijk vraagstuk op te lossen door de kracht van samenwerken en spelen in te zeten. Een ongekende prestatie in de wereld van wetenschappers en onderzoekers.
Verder stelde hij het publiek de volgende vragen:
Waarom gebruiken we dan niet veel meer de kracht van spel om data te verzamelen? Waarom betrekken we niet veel meer mensen met spel voor het doen van onderzoek? Of om mensen te helpen met het ontwikkelen van een aanpassingsvermogen op leefstijl of mentale ontwikkeling?
Dit zijn interessante vragen die extra kracht krijgen met een breed scala aan tools. De tools die zijn ontwikkeld om de impact van deze vragen concreet maken, gaan wij zeker nog onderzoeken en terugkoppelen binnen DOCK.
Interprofessioneel samenwerken
Na een goed verzorgde lunch, een inspirerende kennismaking met allerlei interessante organisaties en een enerverende energizer van Marco onder een aantal onderzoekers, waren volledig opgeladen voor onze eigen workshop: Interprofessioneel samenwerken: een puzzel die we samen leggen.
Deze workshop is ontwikkeld in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam afdeling Urban & Education en had als doel om diverse onderzoekers en organisaties na te laten denken over wat interprofessioneel samenwerken is, hoe je het succesvol kan doen en wat op dit moment de belemmeringen zijn. De deelnemers gingen aan de hand van twee casussen vanuit Marco (jongerenwerker in school) hiermee aan de slag en kregen tijdens de sessie ook de kans om vragen te stellen. Na een geconcentreerde ‘deep dive’ brak het gesprek open en kwam al snel naar voren dat de kunst van verbinden een essentieel onderdeel is van interprofessioneel werken. Tegelijkertijd riepen deelnemers ook dat eigenaarschap hierin cruciaal is en dat in de praktijk dit nogal in het midden blijft liggen. Andere key takeaway’s waren korte lijnen zijn cruciaal en interprofessionele nieuwsgierigheid als sleutel tot verbinding.