Amsterdam - Noord - City Games

Amsterdam - Noord - City Games

Noord - City Games: Jongeren bouwen hun eigen digitale 'safe space' met City Games en JBL!

Wat als gamen niet alleen een hobby is, maar een krachtig middel om nieuwe vrienden te maken, samen te creëren en persoonlijk te groeien? Bij City Games van DOCK wordt deze visie werkelijkheid. DOCK collega Marco de Haas vertelt over de toekomstige digital safe space.

Van droom naar realiteit

Het begon allemaal met een groep 12-jarige leerlingen van het Metropolis Lyceum. Zij wilden een plek creëren waar jongeren zich veilig voelen online en waar gaming wordt ingezet als middel om elkaar te versterken. De pilot van vorig jaar, Fortnite City, bracht al 150 jongeren samen. Dit jaar pakken we het nóg groter aan, vertelt DOCK jongerenwerker Marco: ‘We organiseren een brede online campagne en gaan actief flyeren op scholen. Daarnaast toeren we langs 42 scholen met interactieve challenges die jongeren uitdagen en verbinden. Ook organiseren we inclusieve online kwalificaties, zodat iedereen mee kan doen, zelfs zonder eigen pc of console. Daarnaast starten we een bewustwordingscampagne voor ouders over gamen en online veiligheid. Het hoogtepunt is een spectaculair gamefestival voor 600 leerlingen op de H20 Esports <klopt dit?> Campus in Purmerend. We doen ook onderzoek naar de online leefwereld van jongeren, om beter te begrijpen wat zij écht nodig hebben.’

Wat maakt City Games uniek?

City Games is niet zomaar een project – het is een beweging die door jongeren wordt geleid. Van idee tot uitvoering nemen zij de regie in handen, samen met jongerenwerkers en professionals. Zo bouwen ze aan een veilige digitale wereld, vol verbinding, kansen en creativiteit.Marco: ‘Gamification is belangrijk in het jongerenwerk omdat het jongeren op een leuke en motiverende manier betrekt. Het helpt hen om nieuwe vaardigheden te leren, zoals samenwerken en problemen oplossen, zonder dat het saai voelt. Aangezien veel jongeren veel tijd online doorbrengen, sluit gamification goed aan bij hun wereld. Het maakt leren interactief en biedt kansen om successen te vieren, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen.’

De weg naar het eindfestival

Op donderdag 29 mei vindt het grote eindfestival plaats! Daarvoor organiseren we in maart en april verschillende challenges, waarin jongeren kaartjes kunnen winnen voor het eindtoernooi. JBL is een belangrijke sponsor. Een groep jongeren kreeg al een exclusieve rondleiding en een masterclass eventorganisatie van JBL. Ze leerden hoe je een event opzet, hoe je iedereen meeneemt in de beleving en gingen naar huis met een mooie headset.

Ouders betrekken: Bewustwordingscampagne en panelgesprek

Veel ouders worstelen met gamen: hoe ga je ermee om? We organiseren een panelgesprek met jongerenwerkers, jongeren en experts. Dit gesprek zal live worden uitgezonden en biedt ouders tips, tricks en support over hoe zij hun kinderen kunnen begeleiden in de digitale wereld.

Online veiligheid is een belangrijk thema. Jongeren worden geconfronteerd met issues zoals shaming, exposing, uitschelden en discriminatie. Hoe creëren we een ‘digital safe space’? Dit onderwerp komt uitgebreid aan bod in onze campagne, waarin we samenwerken met partijen zoals OKT en experts op het gebied van online veiligheid. Ouders kunnen zich aanmelden voor het gesprek en meer informatie ontvangen via scholen.

Gamefestival: 600 jongeren

We verwachten 600 jongeren uit Amsterdam, Amstelveen en Purmerend op het festival. De doelgroep: middelbare scholieren van 12 jaar en ouder. Naast gaming draait het om creativiteit en digitale vaardigheden. Marco: “”We introduceren de ‘Digital Safe Place Challenge’, waarin jongeren hun ultieme lifehack delen over digitale weerbaarheid en online veiligheid. Dit leidt tot een innovatief tips- en tricks-boekje, waarin jongeren elkaar helpen via peer-to-peer learning. Een jury beloont de beste inzendingen met prijzen.”

Co-creatie met ROC

City Games draait om samenwerking. ROC-studenten helpen met de branding en huisstijl van City Games en ondersteunen in de contentproductie.

Wil jij meedoen en op de hoogte blijven? Volg City Games op Instagram.